Samarbetspartners

Wellnetloggany

Friskvard

Liveit

Ansluten _benify SV

Söderberg-partners

Mars Christer

Krille

"Det bästa är de där jobbiga, blöta passen när man inte har nämnt någonting, och så ser man att det kommer ändå. Att någon sätter den där handen i ryggen på en kamrat och hjälper henne eller honom. Det värmer."

Namn: Christer
Funktion: instruktör Stockholm
Plats: Täby, ÖIP och Tanto i Stockholm (har gästspelat i Västerås och Uppsala också)
Började med NMT: hösten 2011

  

Vilken är din bästa upplevelse med NMT?
Det är när man ser att deltagarna blir ett sammansvetsat gäng och de ger järnet tillsammans. Ibland är de helt tysta i början av passet, och då måste man verkligen pusha dem till att pusha varandra. Men det bästa är de där jobbiga, blöta passen när man inte har nämnt någonting, och så ser man att det kommer ändå. Att någon sätter den där handen i ryggen på en kamrat och hjälper henne eller honom. Det värmer. 

Hur kom det sig att du började med NMT?
På min arbetsplats, på Polisen, satt det en lapp på anslagstavlan att NMT söker instruktörer. Jag blev nyfiken och testade några pass, och jag fastnade direkt. Det första jag slogs av var sammanhållningen och stämningen. Känslan när man kommer till ett pass är speciell - alla pratar med alla, folk är inte nervösa direkt, men lite förväntansfulla, och pratar om tidigare pass, "det var så kul!" och så där. Och så träningsformen i sig: avvägningen mellan styrka, kondition och att man jobbar med sin egen och kamratens kropp. 

Vad har du för militär bakgrund och på vilket sätt har du nytta av den när du leder pass på NMT?
Jag gjorde värnplikt som gruppchef på en bevakningspluton vid F21 i Luleå. Efter det har jag varit en vända i Afghanistan som gruppchef på sjukvårdspluton. Därifrån tar jag med mig inställningen att även om saker känns djävligt tunga, så ger man inte upp, utan fortsätter ändå. Jag brukar lägga in brottningsövningar på mina pass, och då får den ena parten börja i ett ytterst ofördelaktigt läge. Det jag vill förmedla till den som ligger underst är att kämpa, även om det känns hopplöst. Lägg er inte platta och ge upp. 

Har du några andra erfarenheter som du använder som instruktör på NMT?
Jag har varit ledare och tränare i olika lagidrotter, fotboll och innebandy. Jag tycker om att träna mycket och hårt själv, så jag vet vad det innebär att ta ut sig. Och i mitt turlag på jobbet är jag fysansvarig. Där lägger jag upp pass, och jag kör i princip NMT-pass med dem. 

Det var ett visst motstånd i början. Det finns en kultur inom Polisen att man ska lyfta och göra bicepscurls ensam på gymmet. Det blir inte bra, för det har inte så mycket med våra arbetsuppgifter att göra. För att vi ska funka bra där ute, behöver vi jobba med samarbete och den här funktionella styrkan som vi gör på NMT.

Efter hand har mina pass blivit mer och mer populära, så andra turlag har börjat vilja vara med på mina pass, för att de tycker att det är så kul. Det är ju ett bra betyg.

Från min crossfitträning har jag lärt mig att träna i tid istället för antal repetitioner. På NMT har vi olika västfärger, men variationen kan ju vara rätt stor inom varje grupp. Då blir det mest rättvist att använda klockan istället för att räkna antal repetitioner.

Vad är det viktigaste du vill att deltagarna ska ha med sig efter ett NMT-pass med dig?
Ibland är det jätteroligt att gå och träna. Och ibland är det mindre roligt. Men när man väl har tagit sig till det där passet ska man känna att man i alla fall har blivit lite bättre, oavsett om man har varit längst fram på alla moment, eller om man bara genomlidit passet. 

Ibland kommer deltagarna fram efter passet och säger: "Vilket bra pass, vad kul det var!". Då brukar jag svara att den här känslan är det faktiskt medlemmarna själva som skapar. Och den i sig är mer värd än de olika övningar som jag kör under ett pass. Medlemmarna bidrar väldigt stor del själva till att träningsformen blir så bra som den blir. 

Mitt mål är att deltagarna ska våga kliva ur sin comfort zone. Ibland vill man bara genomföra passet, men om man vill göra framsteg med sin träning är det viktigt att man vågar och orkar kliva ur den där comfort zonen. Man ska orka köra sig i botten. 

Har du något personligt mål med din träning? 
Tidigare har jag gjort En svensk klassiker, jag gillar att springa lopp och testa mina gränser. Nu planerar jag att springa Ursvik Ultra i april. 

Jag har ett långsiktigt och ett lite mera kortsiktigt mål. Jag tränar ganska mycket crossfit (en träningsform som utgår från kroppens naturliga rörelser, en blandning av gymnastik, olympiska lyft och konditionsträning). Nästa vecka börjar kvalen till crossfit-VM. Om jag ska vara realistisk kommer jag inte komma till VM, men jag har som mål att placera mig så bra som möjligt i Europa i det kvalet. 

Långsiktigt, om två till tre år, vill jag kunna kvala in till EM i crossfit. Det skulle vara kul! 

 

Medlemmarna om Christer:

Ulrica Scott Seijbold:
"Krille" gillar jag!! Alltid snabbt tempo, tuffa och jobbiga pass, han har alltid ett stort leende på läpparna, mycket hjärta och glimten i ögat.

Jesper Karlström:
"Krille" är alltid glad och positiv och har verkligen glimten i ögat. Han kan skoja lite under passen vilket jag tycker är viktigt. Han är också väldigt bra på visa hur man gör olika övningar rent tekniskt. Det är lite lurigt med hans pass eftersom han är så glad och trevlig så känns dom inte så jobbiga, men man bedrar sig för träningsvärken efteråt säger annat... :) Allt detta plus att han gärna peppar under passen gör honom till en av mina favoriter. "Krille" levererar alltid träningspass av högsta kvalitet! 

Pernilla Ottner:
Christer har alltid suveränt strukturerade och välplanerade pass. Man luras av att han är så lugn, och det är lätt att inbilla sig att det inte kommer bli jobbigt - men ack så fel jag har haft varje gång :)

Glenn Nilsson:
Med sitt norrländska lugn och alltid med glimten i ögat är "Krille" en väldigt uppskattad instruktör. Ur hans fantasirika och omfattande övningsbank dyker det oftast upp någon ny övning på varje pass, alla med fokus på tekniken för att få ut maximalt av varje deltagare som går från hans pass utmattade, trötta och med ett leende på läpparna. 

Estrid Bengtsdotter
"Krille" är ett pippiskt föredöme: mycket stark och mycket snäll.

A-K Nordin
Jag tycker också Christer är en av de bästa ledarna. Varierade pass med bra mix av konditon och styrka. Jobbiga pass på ett bra sätt. Man blir glad när man upptäcker att Krister ska leda.

Martin Jonols
Jag gillar honom, mest för han har en sån bra och lugn ledarstil, höjer knappt rösten men får en att kämpa riktigt hårt ändå. Helt klart en av favoriterna.

Tidigare intervjuer

Februari 2014 - Ida

Januari 2014 - Mattias

December  2013 - Fredrik

November 2013 - Jens

 

© 2019 Nordic Military Training

Södra Fiskartorpsvägen 24
114 33 Stockholm

Mail: info@nordicmilitarytraining.org