Samarbetspartners

Wellnetloggany

Friskvard

Liveit

Ansluten _benify SV

Söderberg-partners

Februari - Ida

Ida

 

Namn: Ida

Funktion: instruktör, platschef Lund

Plats: Malmö/Lund 

 

"När de väl går därifrån ska de känna: 'Wow, det var det bästa jag har gjort idag!'"

  

Vilken är din bästa upplevelse med NMT?

Vi har haft en medlem i Malmö/Lund som fyllde 71 år i januari. Hon får tyvärr inte träna med oss längre enligt hennes läkare. Men jag minns en gång när jag var med och tränade i gruppen, jag brukar göra det ibland, för att inte glömma bort hur det är. Vi skulle göra smala armhävningar, med händerna rakt under axlarna. Jag gjorde mina på knäna, då skriker hon till mig: "Skulle vi inte göra dem på fötterna?!" Och då gör man ju det. Pepp funkar åt båda hållen! 

Det är fantastiskt att möta medlemmarna. Varierande åldrar, motivation och förmåga men med ett gemensamt intresse. Feedbacken kommer direkt från hjärtat och det gör att jag har stora möjligheter att utvecklas - om jag lyssnar. 

Hur kom det sig att du började med NMT?

Jag hade två vägar in. Dels genom Jonas Gustrin (instruktörsutbildare och instruktör på NMT) var min lärare på PT-skolan där jag gick. Dels för att jag jobbade i Försvarsmakten, på P7 i Revingehed. Där var det en kille som jobbade på idrottsavdelningen, som även var platschef på NMT. Jag hängde på honom.

Vad har du för militär bakgrund och på vilket sätt har du nytta av den när du leder pass på NMT?

Jag var officer på P7 2002-2012 och hade hand om stridsfordon. Jag utbildade även kanonskyttar och hade grundutbildning av soldater. Vanan att hantera grupper därifrån är något jag använder mig av på NMT.

Jag har också varit en vända i Afghanistan. Min uppgift var att samordna det stöd som enheterna ute på fältet behövde i realtid, t.ex. ytterligare förband, sjukvård (helikopter) eller stridsflyg. Viljan att förstå vilket stöd truppen behöver, på så kort tid som möjligt och omsätta det i handling, medförde en hel del stress. Jag visste att mitt agerande fick stora konsekvenser. Träningen blev en viktig kanal för att bearbeta den stressen. Jag lärde känna mig själv bättre under den tiden, vad jag tycker är tungt eller lätt. 

Dessutom har jag jobbat som kompaniidrottsledare, så jag har tränat många stora grupper utomhus utan materiel eller redskap. Fast då var det inte så mycket med glimten i ögat som vi har på NMT... Det inser jag nu såhär i efterhand att man borde ha haft, det hade ju varit roligare för soldaterna!

Har du några andra erfarenheter som du använder som instruktör på NMT?

Via Försvarsmakten fick också jag min utbildning till personlig tränare, och där fick jag mer kunskaper om träning. Jag fördjupade mig i hur jag bör träna effektivt utan att riskera skador. Uppvärmningen är viktig för att minska skaderisken och för att ge en bra känsla hos deltagaren i början av passet. 

Nu jobbar jag som PT och grupptränare för seniorer samt som tränare för överviktiga barn i samarbete med en barnläkarmottagning. Det är lite NMT-inspirerat, det måste vara kul, för barn tappar intresset snabbt. Vi gör ju barnsliga grejer på NMT, som i lördags. Då var det nysnö och vi stack till en pulkabacke och kastade oss utför på mage eller rygg. Både barn och vuxna blev häpna när de såg oss åka ner för backen och ha jättekul. Det blir en kulturkrock på ett skönt sätt. 

Vad är det viktigaste du vill att deltagarna ska ha med sig efter ett NMT-pass med dig?

Glädje och energi! Träning ska vara roligt och ge en upplevelse. Och till viss del kunskap om teknik och hur man ska göra vissa övningar. Även om den enskilde kanske har som mål att minska en storlek i sina kläder, vill jag flytta fokus mot andra saker som blir viktigare just då, till exempel att kunna hoppa över bäcken utan att ta en egen väg i kolonnen eller trotsa kyla och mörker. De kanske tar sig till passet lite motvilligt, men när de väl går därifrån ska de känna: "Wow, det var det bästa jag har gjort idag!" 

Har du något personligt mål med din träning?

För mig handlar träning väldigt mycket om att klara av mitt jobb, tidigare som officer och nu som PT. Jag började träna en gång i tiden för att orka göra värnplikten, och som officer vill man kunna bära sin utrustning och lite till, ha lite marginaler. 

Jag tycker det är kul att springa lopp, men just nu är jag inte anmäld till något, utan springer för att försöka komma upp i 5-6 mil i veckan. Jag har provat på olika sporter: gym, simning, mountainbike och lite ridning, men det är mer med fokus på avkoppling. Mitt mål är att jag ska orka både leda och delta i pass.

 

Medlemmarna om Ida:

Magdalena Gega: "Ida är en av de bästa NMT-instruktörerna med pannben, humor och grym träning i militärisk anda. Det är så NMT-träning ska vara!"

Fredrik Kittel: "Jag tycker att det är Ida med sin energi och humor som på något sätt skapat den härliga andan som präglar NMT i Malmö/Lund. Att hon sedan är en skicklig tränare och instruktör gör ju inget heller :)"

Gunilla Sunhede: "Ida är en härlig instruktör. Hon får alla att känna sig välkomna och delaktiga. Hon är engagerad, alltid glad och sprider en positiv stämning och vi skrattar mycket under hennes pass. Hennes pass är varierande, tuffa och roliga. Hon är duktig på att berätta varför vi gör det vi gör och vi gillar henne starkt!"

Lotta Rosenström: "Med värme och glimten i ögat får hon oss alla att springa lite snabbare och lite snyggare än man själv trodde var möjligt. Hennes "woohoo" peppar alltid mig när orken håller på att ta slut. Ett Ida-pass är helt enkelt ett glädje-pass."

Iréne Hansen: "Ida är den härligaste tränare som finns med en härligt smittande glad personlighet. Ida bjuder alltid på sig själv och har en förmåga att alltid få oss att ge vårt bästa (och lite till!) med glädje. Ida är även duktig på att använda sig av olika delar inom NMT (löpning, fys, tävlingar och skratt) vilket gör att vi aldrig vet vad som väntar med Ida som instruktör. Ida ÄR träningsglädje!" 

 

© 2019 Nordic Military Training

Södra Fiskartorpsvägen 24
114 33 Stockholm

Mail: info@nordicmilitarytraining.org